سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ مطالبات مردم تپه سلام، مهدی و شهرک قدس مشهد در طرح شهید اصلانی حفاظت از کمربند سبز برای جلوگیری از تغییر کاربری پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم گزارش ۳۱ نقطه آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشهد طی بارندگی امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آماده‌باش نیرو‌های خدمات شهری تا بازگشت کامل مشهد به شرایط عادی + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۲ میلی‌متر بارش در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: آب‌گرفتگی سطح شهر در حال کنترل است + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکنون حدود ۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد به سمت فرودگاه و راه‌آهن + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت سرخس پس از بارش باران و جاری شدن سیل از زبان فرماندار | خسارت مالی، نامعلوم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس از باران سیل آسا شهر در آرامش نسبی است| خسارت جانی در سیل مشهد نداشتیم(۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیین رونمایی از قرارگاه اجتماعی مشهدالرضا(ع) برگزار شد | شهردار مشهد مقدس: حمایت از تشکل‌ها، راهبرد اساسی مدیریت شهری است

  • کد خبر: ۱۷۹۰۲۸
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
آیین رونمایی از قرارگاه اجتماعی مشهدالرضا(ع) برگزار شد | شهردار مشهد مقدس: حمایت از تشکل‌ها، راهبرد اساسی مدیریت شهری است
شهردار مشهد در آیین رونمایی از قرارگاه اجتماعی مشهدالرضا (ع) گفت: اگرچه فعالیت مؤثر تشکل‌های مردمی در جامعه ما اساس و مبنای دینی دارد و هیئات مذهبی به‌عنوان یکی از منسجم‌ترین هسته‌های مردمی شناخته می‌شوند، اما حقیقت این است که مدیریت شهری مسئولیت دارد تا در حوزه عملکردی تشکل‌ها یک انسجام میدانی ایجاد کند.

به گزارش شهرآرانیوز، آیین رونمایی از قرارگاه اجتماعی مشهد به‌موازات آغاز فاز جدید طرح «مبتدا» ویژه توانمندسازی تشکل‌های مردمی و افتتاح مرکز نیکوکاری خانه سبز ویژه سازمان‌دهی متکدیان، عصر امروز (یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲) با حضور محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد، حجت‌الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، محسن داوری فرماندار مشهد، حسین باغگلی رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری، جمعی از مسئولان دستگاه‌های فرهنگی، مدیران شهری، اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان ۵۲۰ تشکل مردمی برگزار شد.

اعتیاد، محور همه بزهکاری‌ها

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد در این همایش با بیان اینکه مادر همه آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، کودکان کار، سرقت و سایر بزه‌های اجتماعی، مقوله اعتیاد است، اظهار کرد: تشکل‌های مردمی باید در جهت مقابله با این بلای خانمان‌برانداز متحد شوند، زیرا اگرچه فعالیت مؤثر تشکل‌های مردمی در جامعه ما اساس و مبنای دینی دارد و هیئات مذهبی به‌عنوان یکی از منسجم‌ترین هسته‌های مردمی شناخته می‌شوند، اما حقیقت این است که باید در حوزه عملکردی تشکل‌ها یک انسجام میدانی ایجاد کرد.

وی افزود: این مسئولیت از اساس متوجه مدیریت شهری است تا چشم‌انداز شهر بدون فقیر، بدون گدا، بدون کودک کار و بدون بزه محقق شود، اما سالانه میلیارد‌ها تومان برای سازمان‌دهی معتادان متجاهر هزینه می‌شود و دلیل ناکام ماندن بخشی از این برنامه همین است که مدیریت شهری خود به‌عنوان کنش گر به صحنه آمده و جای خالی تشکل‌ها باعث تشدید بروز نابسامانی‌ها شده است.

حمایت شهرداری مشهد از تشکل‌های مردمی

حسین باغگلی رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این همایش گفت: بنای قرارگاه اجتماعی مشهد از ابتدا این است که مدیریت شهری را فراتر از تصدی‌گری در جایگاه حمایتی و نظارتی به صحنه بیاورد.

وی بیان کرد: اساس و مبنای عمل ما این است که تشکل‌ها عهده‌دار اجرای برنامه‌های تحولی باشند. مدل اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی در شهر‌های موفق کشور همچون تبریز و پاوه هم این است که مردم خودشان متولی امور باشند و در این شرایط، سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد کنش‌گری در این حوزه برای سازمان‌دهی مشکلات اجتماعی را مسئولیت اساسی خود می‌داند.

بحران اجتماعی از تهدید خارجی خطرناک‌تر است

حجت‌الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر هم در ادامه این همایش، با تأکید بر اینکه شهرداری از اساس یک نهاد اجتماعی است، گفت: حتی اگر تصور عمومی این باشد که مدیریت شهری در قبال ساخت‌وساز و مسائل عمرانی مسئول است، اما حقیقت آن است که مسائل اجتماعی و فرهنگی در کلان‌شهر‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

او افزود: در این شرایط، آن چیزی که می‌تواند برای یک جامعه یا شهر، بحران‌آفرین شود، فراتر از تحریم‌های خارجی و تهدید بیگانگان، همین مسائل درونی است.

به گفته وی، در ایران بیش از ۱۹ نهاد اجرایی متولی اصلی مقوله فرهنگ هستند و همین چنددستگی در قالب تسلط فرهنگ حاکمیتی، زمینه‌ساز بروز تشویش و ناآرامی در مسائل فرهنگی شده است. حجت‌الاسلام منصوریان ادامه داد: مقوله فرهنگ از اساس یک امر مردمی است؛ به این معنا که همه‌چیز در این عرصه باید مردم‎پایه باشد و همچون هیئات مذهبی، مردم خودشان مسئولیت پاسداشت مکارم اخلاقی و سلایقشان را برعهده بگیرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیان کرد: این یک حقیقت است که صلاحدید‌های نابجای سازمانی در عرصه فرهنگ، همواره سد راه تشکل‌های مردمی بوده و به همین دلیل، نباید اجازه داد که این مسئله به عرصه‌های اجتماعی تسری پیدا کند. از نظر رهبر معظم انقلاب، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق، سه معضل اصلی هر جامعه است و بر این اساس، در شرایطی که بیش از ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند و متوسط زندگی متأهلی در مشهدالرضا (ع) به ۸ سال و ۲ ماه رسیده است، این نیاز به‌طورجدی وجود دارد که امور اجتماعی در قالب یک قرارگاه متمرکز، با کار جهادی و مدیریت انقلابی اداره شوند.

همگرایی، رمز گره‌گشایی از مشکلات اجتماعی

محسن داوری فرماندار مشهد هم در این همایش، تشکیل یک کارگروه منسجم فرهنگی را زمینه‌ساز ایجاد تحول اجتماعی در مشهد دانست و تصریح کرد: باید به‌جای آن‌که مدیریت شهری خودش فعالیت کند، تشکل‌های مردمی را در مسیر حل‌وفصل مشکلات بسیج کند. اساس اسلام نیز رسیدگی به گرفتاری‌ها با استفاده از همگرایی و اتحاد است و از این‌رو، مدیریت شهری در شهر امام رضا (ع) تکلیف ویژه دارد تا بزهکاری‌های اجتماعی را با انسجام عملی مردم برطرف کند.

وی تأکید کرد: حقیقت این است که شکل‌گیری قرارگاه منسجم اجتماعی، نشان از آن دارد که مدیریت شهری، مسئولیت خود را در این حوزه به‌خوبی شناخته و اراده کرده تا گام مؤثری برای آن بردارد. به همین دلیل، می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک تحول مطلوبی رقم بخورد و مشهدالرضا (ع) هم به شهر بدون گدا، بدون سارق، بدون کودک کار و بدون اعتیاد تبدیل شود.

در انتهای این همایش، ضمن تقدیر از ۸ تشکل مردمی فعال در حاشیه شهر مشهد، فاز جدید طرح «مبتدا» با هدف توانمندسازی تشکل‌های مردمی در راستای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی آغاز شد. علاوه بر این، کانون خیریه «خانه سبز» نیز با هدف ساماندهی به معتادان متجاهر و متکدیان سطح شهر، کار خود را آغاز کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->